Tuesday, February 07, 2017

קרן אל חג'ר וכתף טור

תאריך :  6-2-2017
מצוקי דרגות - דרך אדומה שחוצה את צפון מדבר יהודה - נחל טור - נחל סמר - נחל קנה - תצפית מפל תמרים - נחל תמרים - למרגלות קרן אל חג'ר - רכס קרן אל חג'ר - מרגלות מסרק אל נאג' - אל ע'זלניה - כתף טור - מצוקי דרגות
תאור המסלול והערות
(הנקודות מתייחסות למפת המסלול בקישור למעלה)

בתצפית מפל נחל תמרים

מזג האוויר הנעים הצפוי משך אותי לנצל את יום שני הפנוי לרכיבה בצפון מדבר יהודה .
החלטתי על מסלול ניסיוני למחצה באיזור קרן אל חג'ר אליה נטפס במעלה נחל תמרים ואז באיגוף ממערב מכיוון לא מוכר לי .
בהמשך רכיבה על נאקבים ועל שלוחות דרך מסרק א נאג' וכתף טור .

פרסמתי את המסלול המתוכנן לחבר'ה .
התכנון התבסס על העמקה במפות הטופוגרפיות והתצ"אות בתוכנת CompeGPS .
הימרתי על נאקבים שנראו במפות הטופוגרפיות , ואכן הם הוכיחו את עצמם .
חנינו ברחבה קטנה ממערב לשער של מצוקי דרגות שמשמש כאתר לינה עם צימרים ואוהלים .
רכבנו מכאן (נקודה 1) מערבה בדרך ה 4X4 המסומנת בסימון שבילים ירוק .

זוהי דרך שממשיכה מערבה מצפון לערוץ נחל דרגה ואז מתעקלת דרומה וחוצה את מדבר יהודה .
בצומת הדרכים בנקודה 3 פנינו צפונה לדרך בסימון שבילים אדום שממשיכה בחציית מדבר יהודה בכיוון צפון .
מיד אחרי הפנייה ראינו עובדים פלסטינאים שמכשירים כאן חניון חדש וגדול עבור רשות הטבע והגנים .

רכבנו בדרך ה 4X4 המג'עג'עת צפונה כאשר מדי פעם אנו מנצלים סינגל מעניין שחותך את הסיבוב או חוסך עלייה קצרה .
הנוף המלווה את הדרך נהדר , מימין מצוק ההעתקים ומשמאל הרכסים והשלוחות של מדבר יהודה .
בנקודה 4 הגענו לצומת דרכי 4X4 (השביל המסומן בסימון שבילים אדום ודרך בסימון שבילים ירוק שמובילה מערבה לתצפית על המפל הענק של נחל תמרים) .
מפל נחל תמרים , מבט מהתצפית
 אחרי תצפית על המפל פנינו לסינגל שעובר בערך על תוואי שביל הולכי הרגל בסימון שבילים כחול .זהו סינגל ברמה טכנית קלה שיורד לערוץ נחל תמרים ואז חברנו לדרך ה 4X4 המסומנת בסימון שבילים כחול בנקודה 6 .
מטפסים בסימון הכחול בנחל תמרים
 רכבנו על הדרך לדרום מערב ובנקודה 7 חלפנו על פני צומת הדרכים והמשכנו בדרך ה 4X4 הכחולה במעלה נחל תמרים .
רכבנו בדרך שמצומת הדרכים בנקודה 8 בערוץ הופכת לסינגל (על בסיס נאקב) שעולה בדרך כלל במתינות עד נקודה 9 .
פה  יש כמה אפשרויות .
אנחנו טיפסנו ללא שביל מוגדר מעל ערוצון (ראה מפה) עד מפגש עם דרך 4X4 בסימון שבילים שחור בנקודה 10 .

פנינו שמאלה בדרך ורכבנו עד נקודה 11 .
פה התפתינו לרדת בכיוון הערוץ אם כי עדיף לפנות עם סימון השבילים הכחול .
מסיבה זו טיפסנו מספר מטרים רגלית וחברנו לסינגל המסומן בסימון שבילים כחול .

בערוץ נחל תמרים
הסינגל מטפס בתלילות תחילה ובהמשכה במידה סבירה .
באיזור נקודה 13 רואים משמאלנו את פסגת קרן אל חג'ר .
בסינגל הכחול , מעלינו משמאל , קרן אל חג'ר
רואים מספר שבילים תלולים וכמעט לא רכיבים העולים לקרן .
אני בחרתי לא לעלות מכאן כבר בתכנון , אלא להמשיך בשביל/נאקב הכחול המטפס במעלה הוואדי .
בסינגל הכחול
בהמשך הנאקב בנקודה 14 פניתי במעלה הערוצון ללא שביל עד חיבור לדאבל בנקודה 16 .
בסינגל הכחול , באופק נשקף ההרודיון
נתי המשיך בסימון עד נקודה 15 בה השביל הכחול פוגש דאבל ללא סימון שמטפס לדרום דרום מזרח דרך נקודה 14 .
בדאבל לפני הקיר שעולה לרכס של קרן אל חג'ר
המשכנו הדאבל הנ"ל כאשר בנקודות 17 טיפסנו רגלית בשביל תלול מאד (לא רכיב) ,
על השלוחה רכבנו בנאקב טוב שעובר על קו הרכס עם נוף נהדר סביב .

רכבנו עד נקודה 18 , בה ירדנו בנאקב שעובר על השלוחה עד נקודה 19 .
נאקבים על הרכס של קרן אל חג'ר
פה הנאקב עובר יורד בירידה טכנית בינונית ורואים היטב את שרידי הנאקב הקדום הבנוי בצלע ההר עליו רכבנו .
בהמשך הנאקב זורם בד"כ עד חיבור לדרך בסימון שבילים ירוק בנקודה 20 .
נאקבים על השלוחות
 מכאן רכבנו בדרך 4X4 טובה כאשר פה ושם מקצרים עלייה או סיבוב בסינגל קצר .
בנקודה 21 הדרך הירוקה עזבה אותנו .
אנחנו התפתינו להמשיך לזרום בדרך 4X4 , אבל כשהרגשנו שאנו סוטים יותר מדי צפונה , החלטתי לתקן .
התחברנו בנקודה 22 לנאקב שמטפס ימינה מהדרך .
חצינו פה מספר ערוצונים קטנים (נקודות 23) ומשם בנאקבים טובים שמטפסים במתינות וחוברים לסימון הירוק בנקודה 24 .

נאקבים טובים בדרך למסרק אל נאג'
 המשכנו בנאקב הטוב , חצינו את דרך ה 4X4 המסומנת בסימון שבילים שחור והמשכנו בנאקב הנוח עד נקודה 26 .
פה אחרי התלבטות החלטנו לעלות לקו הרכס (עלייה רגלית של כמה עשרות מ') וממנו זרמנו על הרכס בנאקב נהדר על שפת תהום .

נאקבים על הרכס
 בנקודה 27 ירדנו בנאקב תלול והמשכו שוב זרימה על הסכין עם נופים נהדרים עד כתף טור .
נאקב על שפת תהום
 בכתף טור המשכנו לכיפה על השלוחה שממזרח לה ושם אין ברירה אלא לרדת במצוק ברגל כ 20-30 מ' תלולים .
העברנו את האופניים אחד לשני עד שהגענו לשיפוע רכיב .

הירידה במצוק שממזרח לכתף טור
המשכנו ברכיבה על קו הרכס עד שמגיעים למצוק שלא מאפשר רכיבה או הליכה בנקודה בקצה השלוחה .
חזרנו אחורה לנקודה 30 וירדנו בשבילי עזים לערוץ קטן .

רכיבה בערוץ הקטן
מכאן רכיבה כייפית בשבילי העזים עד חיבור לדרך ה 4X4 המסומנת בסימון שבילים אדום במקום בו הולך ונבנה היום חניון בנקודה 3 .
מכאן חזרה כמו שהתחלנו בבוקר עד הכניסה למצוקי דרגות בה חנה האוטו (נקודה 1) .